logo
miercuri, 26 septembrie 2018


Categorii

"Tramvaiul" regizorilor Grosu, o "Dorință“ de nerefuzat

În spectacolul Un tramvai numit Dorință, regizat de Andrei și Andreea Grosu la Unteatru, personajele coexistă în același spectru al Dorinței, luând fiecare un chip al acesteia.

Totul se petrece în formula concentrată cu patru actori, într-o scenografie minimalistă concepută ingenios de Vladimir Turturică: o scenă rotativă, metaforă a timpului care se învârte în jurul propriului ax, într-o mișcare autodevoratoare. Blanche (Mihaela Trofimov) și Stella DuBois (Nicoleta Lefter), Stanley Kowalsky (Liviu Pintileasa) și domnul Mitchum (Richard Bovnoczki) desenează în tușe puternice patru destine care par să ducă în același punct cardinal, al vieții irosite, al ratării. Însă drumul către acest terminus are nuanțe și intensități, dileme, frustrări, dar și momente de o incredibilă candoare și tandrețe, o nostalgie grea. Patru dezmoșteniți ai sorții, patru suflete disperate care adulmecă un paradis pierdut.

Despre "chinurile facerii"

O piesă de Tennessee Williams e întotdeauna o piatră de încercare, pentru actori și pentru public. Universul dramaturgului american nu este unul confortabil, de divertisment. Dimpotrivă, e ca și cum ai urca într-un „tramvai“ care te poartă cu viteză năucitoare până la capătul de linie al dramei umane, până la granița a ceea ce suntem, lovindu-ne fără menajamente de parapeţii propriilor limite, până la capătul „dorinţei“ de a ne depăşi condiţia.

Blanche DuBois, descendenta mândră a unei familii de hughenoți francezi, a pierdut, la capătul unei bătălii agonizante, proprietatea familiei, Belle Rêve-ul. Ea însăși e victimă colaterală a luptei pentru supraviețuire într-o lume care, în loc să-i fie solidară, o condamnă. Mihaela Trofimov ne întâmpină în chipul unei Madone înveșmântate în melancolie și tul, ascunzând sub vaporozitățile suprapuse un decor precar, o masă și un scaun roase de vreme, o realitate vulgară și meschină în care va cădea prizonieră ca într-o pânză de păianjen. Acestei imagini a madonei-crisalidă îi va răspunde la final, ca într-o oglindă deformantă, o Blanche înfășurată în giulgiul nebuniei și al morții. Între aceste două ipostaze ale albului,

Mihaela Trofimov își etalează bogăția culorilor interioare, nuanțele intense ale jocului actoricesc din care rezultă un portret emoționant, convingător. Tensiunea interioară a personajului Blanche DuBois e dată de lupta continuă pentru păstrarea aparențelor, așa cum îi cere educația de sudistă aristocrată. Blanche se vrea imaculată, așa cum sugerează și numele; o pădure albă, bântuită de nevinovăția timpurilor trecute, dar și de stafiile celor morți. Căderea își are sursa tot într-o moarte, în sinuciderea iubitului ei din adolescență. Homosexualitatea și „scandalul“ plăcerilor condamnabile sunt un fir roșu care traversează teatrul și biografia lui Tennessee Williams.

Tăceri și tabuuri, tensiuni și vinovății inavuabile, toate acestea sunt trepte pe care personajele alunecă în adâncurile singurătății și ale nebuniei. Blanche este o „mare doamnă“ care-și ascunde decadența sub măști de mucava, cu rochii învechite și blănuri ieftine asezonate cu șiraguri de perle false, arătându-şi chipul numai în lumina fadă a unui bec cu abajur. Vârsta nu i se știe, la fel cum și suferința ei, atât de umană și universală, e „fără vârstă“. Se agață cu disperare de trecut, încercând să-l răscumpere paradoxal, într-o logică bolnăvicioasă, printr-o permanentă maculare a prezentului. Își corupe elevii în căutarea acelui tânăr pur pe care l-a sacrificat cândva. Când „crimele“ ei devin notorii, se refugiază la capătul de linie din New Orleans, purtată de tramvaiul numit „Dorință“.

Calatoria ca... o dorinta

În ciuda a toți și a toate, Blanche are o nesecată poftă de viață, o exuberanță extraordinară (un amestec straniu de nebunie şi inocență), nuanțe pe care Mihaela Trofimov le interpretează cu virtuozitate, ca și cum ar dansa pe corzile întinse la maximum ale acestui personaj distonant. Monologul ei, adresat sălii în timp ce scena se rotește precum un ceas care nu mai are răbdare, rămâne revelator, pentru caracterul lui Blanche, dar și pentru forța dramatică a Mihaelei Trofimov, care se adâncește în rol cu profunzimi de tragedie greacă; o Danaidă modernă, blestemată să-și umple la nesfârșit baierele sufletului cu plânsul amar al omului contemporan. Șansa unui nou început pare să-i surâdă, grație tânărului Mitch. Apropierea lor tatonantă are ceva din stângăcia balurilor de bâlci, unde totul se întâmplă pentru prima și ultima oară, nefiind nevoie de mai mult pentru ca doi străini să se lege printr-un contract conjugal circumscris previzibilului și normelor dintr-un biet cartier provincial. Însă trecutul e o pecete de care nu putem scăpa. Ca și Tennessee Williams, personajele lui se povestesc pe sine, captive în rolurile în care viața pare să-i fi distribuit de la bun început. O nouă șansă irosită, un spațiu gol pe care-l ocupă prăbușirea. Blanche va pleca într-o călătorie nouă și întunecată, a nebuniei căreia îi spunem, de multe ori, Dorință.

Sursa: revista22.ro

15 mai 22:24
Comentarii
Ultimele Știri
SocialPercheziţii la persoane bănuite de trafic de minori. Suspecţ...

Şase percheziţii ale Poliţiei au avut loc, mierucri, la persoane bănuite de infracţiuni de trafic de minori. Suspecţii s...

SocialElevii din România care fac practică în cele mai dezvoltate ...

Elevii Liceului Agricol din Nicolae Bălcescu, oraşul Flămânzi, fac practică în cele mai performante ferme din toată Euro...

SocialTragedii rutiere: Două persoane au murit pe loc şi alte patr...

Poliţiştii recomandă conducătorilor auto să respecte cu stricteţe regulile de circulaţie, pentru a evita implicarea în a...

ExterneAtac la adresa libertăţii presei în Grecia şi Austria, două ...

Grecia şi Austria sunt două state membre UE foarte diferite, dar în această săptămână, au un punct comun trist: guvernel...

EconomicRomânia va continua să finanţeze reabilitarea grădiniţelor d...

România va continua să finanţeze reabilitarea grădiniţelor din Moldova, precum şi va susţine noi proiecte de îmbunătăţir...

SocialBucătarii din România au impresionat la Cupa Mondială din Ka...

Naţionala de bucătari s-a întors din Kazahstan cu medalia de argint de la Cupa Mondială, la care au participat 26 de ech...

EntertainmentSchimbare de look pentru Angelina Jolie. Actriţa nu mai arat...

Angelina Jolie se pregăteşte intens pentru noul ei film, „Come away“, şi filmează de zor în studiourile de la Hollywood....

SocialComuna din România care are o aplicaţie pentru telefonul mob...

Un student a realizat o aplicaţie pentru telefoanele mobile prin care oferă locuitorilor unei comune acces gratuit la in...

SocialPrefectul judeţului: 51 de focare de pestă porcină, confirma...

Tot mai multe focare de pestă porcină sunt confirmate în judeţul Călăraşi. Până în prezent, autorităţile au anunţat exis...

DESPRE NOI

TRACKNEWS este un proiect internațional care-și propune să promoveze valorile europene, luptând împotriva fake news-urilor și a derapajelor de la normele democrației și ale bunului simț. Proiectul implică o platformă online, care include mai multe TRACKNEWS-uri (TRACKNEWS UK, TRACKNEWS Switzerland).

Plecând de la agregare, în ideea de a oferi cititorilor noștri cele mai importante news-uri ale zile, platforma va avea conținut propriu, cu respectarea strictă a deontologiei jurnalistice. Tocmai în acest sens, echipa este formată din jurnaliști tineri, "open mind", entuziaști și cu un dezvoltat spirit civic. Nu facem politică și suntem fericiți că investiția în proiect nu este una mioritică, astfel ca nu există niciun parti pris.

Nu suntem adepții "BREAKING NEWS" și nici nu vom publica știri "la grămadă". Vrem să vă oferim subiecte de autor și știri relevante, susținute de imagini de calitate. Nu vom promova niciodată așa zisele VIP-uri care împanzesc tabloidele și televiziunile. La fel, nu vrem milioane de accesări. Vrem să fim interactivi cu cititorii noștri, astfel ca TRACKNEWS să fie locul vostru în care să găsiți ceea ce vreți să citiți, să ne ajutați și să ne corectați atunci când vom greși. Pentru că, da, probabil vom face și greșeli, dar, sperăm noi, vor fi greșeli de formă și nu de fond.

Pentru a ne ajuta, lăuda și critica, ne puteți scrie pe [email protected].